KIGO

RELASJONSMODELL

KIGO Relasjonsmodell er et redskap for å inkludere i organiserte fritidsaktiviteter. Modellen setter barnet i sentrum, der hjem, skole og fritidsaktivitet skal samarbeide for å tilgjengeliggjøre aktiviteten. Skolen og hjemmet er KIGOs viktigste samarbeidspartnere, og barnets beste er alltid viktigste fokus. KIGO Relasjonsmodell og inkluderingsmetode består av tre deler, der alle delene er like viktige. Målet er å aktivisere barn i organiserte fritidsaktiviteter. Etterhvert vil de ulike fasene ha effekt på hverandre: Oppstarten vil bli enklere fordi samlingen var godt gjennomført og fordi aktivitet og organisasjonen er bedre kjent blant målgruppen og deres familier. Oppfølgingen blir nærere fordi en skaper relasjoner til barnet og familien, og samlingen blir et gjentakende arrangement og dermed lettere tilgjengelig og et høydepunkt både barn og barnets familie ser frem til. Samlingen virker igjen som rekruttering da aktiviteten blir vist frem for flere og det alltid er en hyggelig begivenhet.

3 FASER

  1. Rekruttering

Mål: Medlemsmassen skal gjenspeile mangfoldet i bydelens befolkning.

Tradisjonell påmelding med en lapp i sekken eller påmeldingsskjema på nett når ikke alle. Derfor går vi grundig til verks, og kontakter og oppretter først skolen(e) i området vi vil starte aktiviteter.

2. Oppfølging

Mål: Forebygge frafall fra aktivitet, samt utenforskap i aktivitet.

Noen ganger starter barn på en aktivitet, men kommer ikke hver gang. Eller barnet slutter helt å komme. Her har de som driver med fritidsaktiviteter en viktig jobb å gjøre, fordi ikke alle som faller fra har mistet interessen. Mye fravær øker kan øke risiko for frafall, og vår erfaring er at det ofte ikke skal så mye til for å få med barna igjen. Det kan være veldig små ting som skal til. For å kunne ha oversikt og gjøre oppfølging er fraværsføring helt nødvendig. For å kunne føre fravær må man ha en oppdatert deltakerliste, gjerne med kontaktinformasjon til hjemmet. Ved fravær sender instruktør en SMS eller tar en telefon til hjemmet. Denne kontakten er viktig. Her kan det ofte svært ofte komme fram informasjon om hva som kan gjøre det enklere for barnet å møte opp. Skal barnet få en ekstra SMS-påminnelse samme morgen som aktivitet? Trenger barnet å bli møtt utenfor lokalet for aktiviteten starter? Er det konflikt i gruppen som gjør det vanskelig? Har barnet ansvar i hjemmet som er vanskelig å slippe? Det kan være små justeringer som skal til.

3. Samling

Mål: Forebygge frafall fra aktivitet, samt utenforskap i aktivitet.

Alle barna skal lære noe og føle mestring underveis i KIGOs aktiviteter, og vi vil at alle skal ha et resultat å vise frem etter endt semester. På avslutninger og samlinger står gjerne barna på scenen og familier og venner heier i publikum. Det er veldig viktig at alle deltakere på aktivitetene også har en reell mulighet til å delta på samlingene, og at alle har en signifikant person i publikum. KIGO bruker mye tid på å sørge for dette i forkant av samlingene.

Sist, men ikke minst!

Det aller viktigste for å skape et inkluderende fritidstilbud er uansett menneskene som har aktivitetene og som møter barna. Vi vil at alle barn skal møte varme, trygge voksne som ønsker å gi alle barn en sjanse og som har et ekstra smil på lur til den som trenger det. De som holder hodet kaldt og hjertet varmt. Det er mye å kreve av noen å gjøre alle disse tiltakene vi har nevnt i denne håndboka. Kanskje det går an å gjøre en eller to ting? Hvis vi klarer å inkludere bare et barn til så er alt verdt det. Og tenk om det bare er en liten telefon eller en melding som skal til!